KRAJA blog

Vítejte na mém webu!

Škola? Něco, co je ještě stejné jako za komunismu

Školství mi připadá jako dvě věci. Pozůstatek komunismu a legální způsob šikany.

Z písemek a nervů, které mě ve škole čekají mám obvykle větší nervy než z kolapsu serveru či obdobných, výrazně zásadnějších věcí.


V naší škole je spoustu skvělých učitelů, ale na SPŠE Kounicova se jich několik našlo a několik se jich najde jistě na jakékoli škole. V některých víc, v některých méně, u nás je jich dle mého názoru nadpoloviční většina takových, což považuji za úspěch.


I přes to, že se snaží učit „zábavnou“ formou, nedopadá to často dobře. Kde je problém? Mám už delší dobu dva zahraniční kamarády, oba z USA. Když jsem jim popisoval zplsob výuky na nšich školách, jeden z nich si myslel, že vyprávím děj filmu nebo si dělám srandu, druhý žil několik let v ČR takže situaci zná.

Systém, kterým se učí na našich školách je dementní, stejně jako komunismus, který jeho změnu dosti zpozdil. Není to jen o učitelích, zdaleka ne. Je to o stylu výuky a ten se rapidně liší. V čem?


V USA a dalších, dle mého názoru v této oblasti výrazně pokročilejších zemích je vyuka zaměřena na schopnost žáka najít a získat informace, jak říká jeden z nich – „find & get“.

U nás je výuka zaměřena jinak, a to způsobem přečti a nadrť. Že si 95% žáků nepamatuje většinu látky co se probírala půl roku či pár let zpět je jistě nepodstatné… Žáci si neumí aktivně vyhledávat informace, umí je jen přečíst z učebnice, nasrat (pardon narvat) si je do hlavy, tam je podržet pár dnů než prolezou testem a hotovo, dále je mi to k ničemu a můžu to zahodit. Ale může to být zrovna informace, kterou bude onen student potřebovat, ale díky tomu, co ho ve škole naučili ji bude hodně těžko hledat, rozhodně hůře než totožný student v USA.


Já osobně doufám, že nějaká naprosto zásadní změna nastane ještě dříve, než skončí má studentská léta…

««« Předchozí text: forpsi super, active24 katastrofa Následující text: levné zájezdy a nový freehosting »»»

autor: kraja | 10. 1. 2007 St 18.41 | tisk | OT | 17 komentářů | 291x

Komentáře k textu

Rss komentářů tohoto textu - Formulář pro nový komentář

reaguj[1] michal

v usa jsem zil a osobne doufam, ze nas skolsky system nebude nikdy v budoucnu stejny…

10. 1. 2007 St 19.15
reaguj[2] web kraja

[1] michal :myslis ze az tak? pravda, ve skolach se tam utoci na ucitele vic nez tady, ale zase je USA o trosku vetsi… stejny byt nemusi, muze byt mnohem lepsi a dokonalejsi:-)

pripada ti ale tak nelogicky/spatny to, co sem napsal? clovek prece nema hlavu na to, aby si pamatoval hafo informaci z nichz stejne nepouzije ani setinu… vetsinu veci si prece muze dohledat… ale na to to musi umet…

10. 1. 2007 St 19.22
reaguj[3] michal

[2] kraja :ver, ze v cr se toho se soucasnym systemem naucis vic a v mnohem vetsim rozsahu:) cetnost utoku na ucitele jsem ani nezvazoval vyuku v cr bych ani moc „nerozvolnoval“, mozna naopak pritvrdil:))

10. 1. 2007 St 19.31
reaguj[4] web kraja

[3] michal :fuj, pritvrdit, no to ani nahodou:-)

[3] michal : naucim vic, ale k cemu mi to je kdyz si z toho prd pamatuju a kvanta zaku neni schopna dohledat informaci kterou potrebuje?

10. 1. 2007 St 19.40
reaguj[5] michal

[4] kraja :minimalne ziskas vseobecny prehled a urcity styl uvazovani

zeptej se taky „jake informace?“ v usa studenti dohledavaji… to nelze vynechat

to, ze jsem odmaturoval v cr na skole, ktera je jednou z „tech lepsich“ docenuju spis zpetne;)

10. 1. 2007 St 19.46
reaguj[6] web kraja

[5] michal :jj, to musim uznat, ze mas pravdu…

ovsem co me treba prekvapuje, ze vetsine spoluzaku (kupodivu mene ze zamku nez ze spse) dela naprosto zasadni problem psat bez chyb mimo skolni lavice, proste prijde mi katastrofa, kdyz clovek kterej ma (narozdil ode me) treba dvojku z cestiny nedokaze na icq napsat souvislou vetu bez pravopisne chyby… nerikam, ze mam vsecko bez chyb, ale rozhodne vice, nez nadpolovicni vetsina jmenovanych spoluzaku). Ale, podle me to neni moc o znamkach…

10. 1. 2007 St 19.51
reaguj[7] michal

[6] kraja :o znamkach to fakt neni:)) a ano, pravopis je, bohuzel, u vetsiny absoloventu dost tragicky…

10. 1. 2007 St 19.53
reaguj[8] web Andre Doceníš to později

Já myslím, že to doceníš později, neviděl bych to tak tragicky, už jsem na VŠ a to je teprve mazec…..vidím, že na gymplu byla matika pohodička, stačilo si něco trochu počítat a hnedle bych měl lepší známečky. Nevím, jaký systém je v USA, jestli je to jen o hledání, tak to je v pohodě, zvládám taky, to je základ, máme Google. :-D Když něco neumíš doslova zpaměti, tak to musíš krutě odvozovat a pokud nejsi genius, tak to neodvodíš, ani, kdyby si se pos…. a nebudeš mít čas na písemce si tam odvozovat derivace apod. ;-)

10. 1. 2007 St 20.07
reaguj[9] web Andre

A že si studenti nepamatují učivo je jejich problém a jejich blbost. Musíš mít nějaký základ, na kterém můžeš stavět. Na nějaké hledání a hraní musíš mít něco v hlavě. 8-)

10. 1. 2007 St 20.09
reaguj[10] web kraja

[7] michal : co se tyce pravopisu – to mi prijde treba hodne zasadni vec, mozna mnohem zasadnejsi, nez to, ze nekdo neumi pulku dejepisu…

[8] Andre : jasne, spis si rikam, je nutny takovy objem uciva? neslo by to „zminimalizovat“ a ti, ktery to zajima vic (myslim ze by se pocitali v jednotkach na skolu) by meli moznost nejake „nadstandardni“ vyuky?

[9] Andre : to sice mozna jo, ale ty si pamatujes vsecko z gymplu a ze zakladky? nejaky zaklad jo, ale za nejakej zaklad rozhodne nepovazuju to kolik toho je:)

10. 1. 2007 St 20.16
reaguj[11] web Black Wolf

Vím že zrovna ode mne to bude znít blbě, ale systém v USA je zrovna tak špatný jako ten náš. U nás se učí děti spoustu věcí který nepotřebujou, tam se neučí skoro nic, často ani to co potřebujou. Nejlepší by bylo oba systémy vhodně zkombinovat. Tady můžeš získat základní přehled o všem (od češtiny, přes matiku, fyziku, dějepis, humanistický vědy až po chemii a biologii) aniž bys musel dělat cokoliv jiného než navštěvovat gympl. Ano, většinu věci zapomeneš, ale když je někdy náhodou budeš potřebovat, osvěžíš si ty znalosti lépe než když to uvidíš poprvé. To že někdo neumí česky a tak podobně tak je to prostě blbec (ano v některých případech za to může učitel, ale těch imho není zas tolik) a může za to jen a jen jeho omezenost. Průměrný produkt amerického vzdělávání si naproti tomu většinou nejen myslí že Česká republika je v Africe nebo Asii, ale ani neví s jakými státy sousedí ten ve kterém žije, neumí utáhnout kapající kohoutek atp. Obecně americký vysokoškolák je na úrovni (často i pod ní) českého středoškoláka. Osobně jsem měl v ruce Americká skripta z matematiky pro třetí ročník vysoké školy a naprostou většinu z toho jsem se naučil už na střední.

10. 1. 2007 St 20.54
reaguj[12] web kraja

[11] Black Wolf : castecne uznavam, mam vyhrady jen k tomuto: Black Wolf napsal/a: Průměrný produkt amerického vzdělávání si naproti tomu většinou nejen myslí že Česká republika je v Africe nebo Asii, ale ani neví s jakými státy sousedí

to bych jako takovy problem nevidel… podivej se, kolik je na svete statu o velikosti cr… ty vis u vsech, s kym sousedi? ja teda ne, svetadil bych asi trefil, netvrdim ze u vsech na 100%, ale asi jo. uvedom si, ze nektera mesta v usa sou velka jako cela cr, resp. poctem obyvatel… a myslis, ze kazdy skolak v cz vi, ktery ze statu spojenych statu sousedi s kterym? myslim, ze ne a myslim, ze vetsina z nich by ani nevedela kolik tech statu je… ja osobne bych rozhodne netrefil kterej sousedi s kterym, mozna jestli je to severni nebo jizni amerika:))

10. 1. 2007 St 21.24
reaguj[13] Michal

[12] kraja : Myslim, zes z ty citace usek vcelku podstatnou cast ;)

Jinak… neni tu uz nejak moc „premichalovano“? :)

10. 1. 2007 St 23.43
reaguj[14] web kraja

[13] Michal :aha, mas pravdu, ja to blbe precetl, tak to pak jo:))

premichalovano? trosku jo, wolf je taky michal:-D

11. 1. 2007 Čt 00.01
reaguj[15] Michal

kraja napsal/a: wolf je taky michal Vsak ja vim… ;-)

11. 1. 2007 Čt 00.38
reaguj[16] web skejtis Doufam,ze to nebude stejne 2

Mozna bys mel brat v potaz i negativi skol.v USa,kde strileni ve skole je na dennim poradku

11. 1. 2007 Čt 08.00
reaguj[17] web kraja

[16] skejtis : to si dovolim nesouhlasit, resp. myslim si, ze pomer poctu skol v cr ku poctu skol v usa je velice podobny poctu vrazd ve skolach v cr ku poctu vrazd na skolach v usa… Je treba si uvedomit, ze usa je vyrazne vetsi a to je potreba v tomto posuzovani zahrnout…

11. 1. 2007 Čt 09.26
Přidej komentář!

  Gravatar povolen.



Kliknutím vložíš: Vlož smajla :-) Vlož smajla :-( Vlož smajla ;-) Vlož smajla :-D Vlož smajla 8-O Vlož smajla 8-) Vlož smajla :-? Vlož smajla :-x Vlož smajla :-P Vlož smajla :-|
Příspěvěk je formátován Texy! syntaxí. Není povoleno HTML, odkazy se převádějí automaticky. Pokud se komentář nezobrazí, neprošel bezpečnostní kontrolou a já jej musím schválit přes administraci. Nevkládej jej prosím znovu.

Stručně o mně

Nové komentáře

Andre Michal (ten z prvniho comment :D )

Zpětné odkazy

byty, nemovitosti
kvalitní webhosting
výměna odkazů
Online hry, flash hry